YLBA in De Ondernemer: ‘Demi-Ann Arriola (16) winnaar van de Young Lady Business Academy 2021’

YLBA in De Ondernemer: ‘Demi-Ann Arriola (16) winnaar van de Young Lady Business Academy 2021’

De 16-jarige Demi-Ann Arriola is de winnares van de Young Lady Business Academy 2021. In het talentenprogramma van reisondernemer Elske Doets dongen nog 56 andere finalisten mee naar de prijs, maar de VWO-scholier ging met de hoofdprijs ervandoor: een traineeship van drie maanden bij de Verenigde Naties.

De Young Lady Business Academy is een belangeloos initiatief dat ‘van onderop’, een bijdrage wil leveren aan gendergelijkheid. In opdracht van de Academy stapte Demi-Ann al filmend de lerarenkamer binnen van haar oude school en filmde docenten die haar eerst niet ‘zagen’ en weigerden haar toe te laten tot programma’s voor uitblinkers.

Doets: ,,De bijna onderkoelde manier waarop ze die leerkrachten na zoveel jaar terecht wijst zonder dat iemands waardigheid in het geding raakt, getuigt van een geweldig staaltje durf en onverschrokkenheid.”

Ingrediënten voor een akkoord dat een probleem effectief te lijf gaat

De droom van Demi-Ann is om ooit als topdiplomaat voor de Verenigde Naties aan de slag te gaan en op dat podium ten strijde te trekken tegen ongelijkheid. Het is een grote maar niet onrealistische ambitie, meent Jean-Pierre Kempeneers die namens het ministerie van Buitenlandse Zaken talenten scout voor internationale functies: ,,Ik heb zelden in mijn loopbaan een jonge vrouw ontmoet die op een zo natuurlijke manier power koppelt aan diplomatieke souplesse. Nu ik haar live aan het werk heb gezien, ben ik heel erg benieuwd welke stappen Demi-Ann gaat maken.”

Demi-Ann heeft al duidelijk hoe ze het grote podium wil beklimmen: niet door zelf per se op de voorgrond te treden, maar door achter de schermen uit te blinken in het bij elkaar brengen en laten gloriëren van onderhandelende partijen. Daarmee wil ze bijvoorbeeld scheefgroei op basisscholen stevig aanpakken. ,,Bij voorkeur breng ik de sterkste punten van verschillende belangengroepen bij elkaar, zodat je de ingrediënten hebt voor een akkoord dat een probleem effectief te lijf gaat. En waar iedereen zich ook eigenaar van voelt”, legt ze uit.

Bron: De Ondernemer