Blog: van de Academy kán ik niet moe worden

Blog: van de Academy kán ik niet moe worden

Geïnspireerd raken. Uitgeput raken. Natuurlijk zou ik het liefste zien dat het eerste kan zonder het laatste. Maar gezien het gigantische aantal inschrijvingen bij de Young Lady Business Academy van dit jaar (235) en het aantal pitches dat daarvan het gevolg is, bereik ik momenteel, aan het einde van de dag, evenzeer opgewonden als vermoeid mijn auto. Er zijn dagen dat ik, samen met een assistent, met maar liefst 24 kandidaten (!) gesprekken voer via Microsoft Teams, Skype en andere soorten beeldverbindingen. Dat betekent: 24 persoonlijke introducties, 24 omschrijvingen van individuele ambities, 24 inschattingen van wat er nodig is om die ambitie waar te maken en 24 uitgesproken verwachtingen over wat de Young Lady Business Academy voor die specifieke kandidaat kan betekenen.

Hoewel ik niet zo’n fan van getallen ben, lijkt het me hier wel op zijn plaats om een indruk te geven van wat er op zo’n dag op mij afkomt. En met welke mix van voldoening en verantwoordelijkheid ik na zo’n dag naar huis rijd.

Omdat ik een positief mens ben, overheerst de voldoening. Door het stijgende aantal inschrijvingen voor YLBA is de kans dat zich op termijn veel meer steengoede vrouwen aan de top melden aanzienlijk groeiende. Op zo’n dag met pitches zie ik zoveel pure energie door de beeldschermen heen stralen, zoveel jonge vrouwen die met slimme, volwassen en doordachte plannen de samenleving een beetje mooier willen maken en zoveel vastberadenheid om niet zomaar mee te gaan draaien, maar echt te gaan uitblinken, het verschil te maken, dat er onder mijn vermoeidheid een aanhoudend vuur van intense blijdschap gloeit.

Laat de toekomst maar aanbreken! De Young Ladies ‘will rule’!  

Zo vernam ik vandaag hemelbestormende plannen om het onderwijs voortaan beter naar leerlingen te laten luisteren, in plaats van andersom. Kreeg ik ideeën gepresenteerd over daktuinen die gezondheid, geluk en gezelligheid bevorderen. Hoorde ik hoe een studente uit Wageningen multinationals wil meenemen in het verbeteren van voedingsmiddelen. Zag ik hoe een jonge moslima al een platform over ondergewicht heeft opgebouwd met zo’n 10.000 gebruikers. Ontvouwde een kandidaat haar strategie om de hoogste baas van de WHO te worden. Gaf een andere kandidaat uiting aan haar ambitie via goed georganiseerde evenementen innovatie verder aan te jagen. En luisterde ik gefascineerd naar een jonge vrouw van kleur die, naast het zijn van duizendpoot in de zorg, haar zinnen erop had gezet om ooit vanuit het Erasmus MC de zorg in Nederland optimaal te coördineren.      

Na zo’n dag vol jeugdige wilskracht en positivisme kun je fysiek uitgeput zijn. Maar moe?

Niet in het minst.