YENTLE BEERS: ’HET SIERAAD ÉN DE PERSOON LATEN SCHITTEREN’
Opleiding: Allround schoonheidsspecialiste
Belangrijke stap door YLBA: ‘Nóg meer durven mezelf in de schijnwerpers te zetten.’
V: Je droomt niet over een bedrijf, maar over een imperium.
A: Op de YLBA stimuleren de deelnemers elkaar groot te denken en te dromen. Misschien dat ik daarom kies voor “imperium”. Uiteindelijk willen we met Young & Free Jewelry internationaal gaan. De maatschappelijke missie houdt namelijk niet op bij de grens.
V: Wat is die
maatschappelijke missie?
A: Young & Free wil niet alleen
maar sieraden verkopen, maar ook de dromen van mensen helpen realiseren.
V: Op welke manier doen jullie dat?
A: Bij elk verkocht sieraad leggen we vijf procent van het aankoopbedrag apart.
Met het oplopende bedrag financieren we het dichterbij brengen van dromen.
V: Wanneer kom je daarvoor in aanmerking?
A: Als je meedoet aan een van onze win-acties en als winnaar uit de bus komt.
Dan mag je een activiteit of cursus uitzoeken op het gebied van persoonlijke
ontwikkeling.
V: Vanwaar die focus op
persoonlijke ontwikkeling?
A: Omdat we vinden dat een sieraad pas echt tot zijn recht komt als ook de
persoon die het draagt zich goed voelt. Daarom willen we niet alleen de
buitenkant maar ook de binnenkant van de klant een lift geven: dat én het
sieraad schittert, én de persoon die het aanschaft.
V: Heb je een voorbeeld van iemand die je als persoon weer hebt
laten schitteren?
A: Ja. Ik denk onder meer aan een 18-jarig meisje die een foto-shoot
van ons heeft gekregen. Daardoor heeft ze haar zelfvertrouwen teruggevonden. En
beschikte ze weer over de energie om naar haar werkelijke passie op zoek te
gaan. In de toekomst willen we ook hele ervaringen teruggeven, zoals abseilen
van de Euromast.
V: De focus op
persoonlijke ontwikkeling heeft een directe relatie met jouw eigen leven,
begrijp ik.
A: Klopt. Ik ben opgegroeid met een
moeder die verslavingsgevoelig was. Zij heeft me de gevolgen laten zien als
inspiratie en zelfvertrouwen, in je leven ontbreken. Als je die onmisbare
krachtbronnen niet hebt, ga je op de automatische piloot leven en word je
gevoelig voor middelen die verdoven.
V: Jullie zijn dus veel
meer dan sieradenverkopers.
A: Absoluut. Maar onze impact is natuurlijk niet los te zien van de sieraden
zèlf. Door bijvoorbeeld rechtstreeks
contact te leggen met goudsmeden, kunnen we custom–made sieraden
maken, helemaal toegesneden op iemands persoonlijke wens. Dat past bij onze individuele
benadering.
V: Werkt jouw bedrijf met deadlines? Ofwel, dán moet dát bereikt zijn?
A: .Er zijn geen absolute deadlines. Maar ja, Young & Free heeft het plan om binnen afzienbare tijd met een eigen sieraden-lijn te komen die we willen verkopen via de Bijenkorf. We hebben al de juiste contacten gelegd om die sieraden-lijn te realiseren.
V: Je spreekt steeds over ‘we’ omdat je Young & Free Jewelry met je eigen partner runt. Is dat ideaal, zo dicht op elkaar?
A: Ik vind van wel. Je leert elkaar van meerdere kanten kennen, waardoor je nog meer naar elkaar toe groeit. Ook het idee dat je samen aan iets groters werkt dan je zelf bent, vind ik geweldig inspirerend!
V: Heb je zelf ook wel eens last van een mindere dag? Of inzakkende motivatie?
A: Soms. Niet álles is leuk aan het ondernemerschap. Boekhouden boeit me bijvoorbeeld niet zo, maar het moet wél gedaan worden. Als ik dan terugdenk aan YLBA en hoe iedereen daar voor zijn droom gaat, krijg ik een ‘boost’. Kan ik gelukkig zin máken.
Net als Yentle meedoen aan de Young Lady Business Academy? Klik hier om je aan te melden