Suzan de Jongste: ‘Mijn bedrijf staat op een, twee en drie’

Suzan de Jongste: ‘Mijn bedrijf staat op een, twee en drie’

Geboortejaar: 1998
YLBA editie: 4
Droom: Boekhoudkundige zaken makkelijker en minder zwaar maken
Biografie: Naam: Suzan de Jongste
Opleiding: HBO, Bedrijfskunde
Nu bezig met: uitbouwen van haar bedrijf ZJ Advies
Belangrijke stap door YLBA: ‘Beroepsmatig ben ik van de regeltjes. Maar op de Academy leer je dat je de regeltjes soms moet loslaten; lef moet tonen.’

V: Jij bent een geboren ondernemer: op je achtste had je al je eerste bedrijf.
A: Ik vind werken en iets opbouwen ongelofelijk belangrijk, ja. En leuk om te doen. Ik ben ook bereid daar veel andere dingen voor te laten.

V: Het schijnt dat je niet of nauwelijks uitgaat. 
A: Inderdaad. Uitgaan boeit me niet erg. En ik ga het niet alleen maar doen omdat het sociaal wenselijk is. Ondernemen vind ik gewoon leuker.

V: Wat voor iemand anders een geslaagd feest is, is voor jou een geslaagde werkdag?
A: Als ik een klant snel en goed heb geholpen met de boekhouding en diegene beveelt me aan bij een derde, is dat voor mij een feestje. Zeker als die getipte persoon vervolgens ook echt klant wordt en ik diegene ook weer blij kan maken. Helemaal waar.

V: Krijg je wel eens negatief commentaar op je enorme gedrevenheid?
A: Natuurlijk. Er zijn soms mensen die niet begrijpen dat ik op deze leeftijd al zo gefocust bent. Dat mijn bedrijf op een, twee en drie staat. Maar ik ben niet van plan rustiger aan te doen met wat ik het liefste doe.

V: Boekhoudkunde wordt doorgaans gezien als saai. Maar dat zie jij anders?
A: Ik snap best dat veel mensen boekhouden als iets saais zien. Er zo weinig mogelijk mee bezig willen zijn. In zekere zin is dat de kern van mijn verdienmodel. Maar zelf vind ik het correct afhandelen van een berg cijfers juist interessant. Ik kan er oprecht van genieten.

V: Je gaat verder dan alleen maar boekhouden. Je probeert klanten ook echt te begeleiden.
A: In het ideale geval heb je een klantrelatie die verder gaat dan het kille ‘doe mijn cijfers maar’. Zo mail ik elke maandag een administratie-tip. En via TikTok maak ik video’s over je belastingaangifte. Dat heeft hopelijk twee effecten. Een: door het gebruik van sociale media gaat boekhouding, als onderwerp, meer leven bij klanten. En twee: via die tips reik ik hen op een sympathieke manier nieuwe informatie, voordelen en handigheidjes aan. 

V: Veel Young Ladies hebben ook een maatschappelijk doel of ideaal. Speelt dat ook bij jou?
A: Minder. Daar ben ik misschien vrij traditioneel in: laat de politiek de beslissingen nemen en laat mij als ondernemer met mijn bedrijf bezig zijn. Misschien is dat engagement iets wat naar boven komt wanneer ik als ondernemer een paar stappen verder ben. Nu wil ik vooral uitbreiden.

V: Hoe ver wil je uitbreiden?
A: Ik heb ooit gezegd dat ik zo snel mogelijk van een naar twintig kantoren wil groeien. Maar door corona is het ineens wat achterhaald om te denken in een hoeveelheid kantoren. Laten we zeggen dat ik landelijke ambities heb met mijn bedrijf.

V: Volgens veel onderzoeken is boekhouden bij uitstek iets dat snel gaat worden overgenomen door ICT. Hoe kijk jij daarnaar?
A: Daar geloof ik niets van. Zelfs bij iets eenvoudigs als het declareren van etentjes heb je allerlei nuances en extra informatie nodig om dat onder de juiste kop te kunnen inboeken. Dat blijft mensenwerk.

Interview aanvragen:
Neem contact op met Elske Doets
Email: e.doets@ylba.nl
Mobiel 06 24811615