Juliëtte Zuurbier: ‘Breng het ziekenhuis naar de patiënt’

Juliëtte Zuurbier: ‘Breng het ziekenhuis naar de patiënt’

Geboortejaar: 2000
YLBA editie: 5
Droom: Het toegankelijker maken en dichterbij brengen van medische zorg
Biografie: Opleiding: universitair, Geneeskunde en Medische Informatiekunde
Nu bezig met: studie
Belangrijke stap door YLBA: ‘Een groeiend netwerk te hebben ontwikkeld met andere, inspirerende Young Ladies en rolmodellen.’
Pitch van Juliëtte Zuurbier

V: Veel Young Ladies zien een maatschappelijk probleem en willen meteen actie. Dat geldt ook voor jou?
A: Ja, ik ben ook iemand die kansen ziet de maatschappij te verbeteren. Mijn oog is gevallen op de toegankelijkheid van de zorg. Ik wil graag een rol spelen in het verhogen van die toegankelijkheid.

V: Waar schort aan bij die toegang?
A: Naast dat er wachtlijsten zijn, zie ik twee extra drempels. Eerst heb je de fysieke drempel: het ziekenhuis als een apart gebouw dat door zijn uiterlijk en indeling niet bepaald uitnodigend is. Daarnaast heb je ook een geestelijke barrière: de angst dat je er niet meer uitkomt als je er naar binnen loopt, bijvoorbeeld omdat een medische test een alarmerend resultaat te zien geeft.   

V: Jij wilt van die drempels af?
A: Precies. Niet als doel op zichzelf, maar omdat ze mensen zorg onthouden of het onaantrekkelijk maken op momenten dat het hard nodig is. Voorbeeld: als je een verdacht plekje op je huid hebt of je voelt ergens in je lichaam een lokale pijn, dan denken mensen nu nog vaak: ach, dat gaat wel over. De stap om dan naar een dokter of ziekenhuis te gaan is op zo’n moment te ver weg, maar binnen een paar dagen kan je medische situatie al flink achteruit zijn gegaan.

V: Wat is jouw oplossing?
A: Simpel gezegd: breng het ziekenhuis naar de patiënt; in zijn of haar huis!

V: Hoe doe je dat?
A: Door meer integratie van technologie en medische zorg. Bijvoorbeeld door behandelingen op afstand aan te bieden, met behulp van virtuele communicatie. Of via apps de toegang tot het ziekenhuis te vergemakkelijken en versnellen.

V: Wat is de winst?
A: De onmiddellijke winst is dat je een kortere route hebt naar een mogelijk cruciale diagnose. En dat je er dus snel bij bent. De andere winst, die wat abstracter is, is dat medische zorg niet meer als iets uitzonderlijks wordt beleefd, maar als iets dat voortdurend binnen handbereik is. Met als potentiële winst dat mensen gezonder en bewuster gaan leven. En actiever hun gezondheid in de gaten houden.

V: Waarom wil jij dit probleem zo graag oplossen?
A: Mijn twee zussen zijn allebei arts. Dus word ik dikwijls geconfronteerd welke ernstige gevolgen het kan hebben als een onderzoek of diagnose te laat komt. Een toegankelijkere zorg kan letterlijk levens redden! Mijn familie steunt me dan ook enorm bij wat ik doe.

V: Als je slaagt in je missie hebben we straks geen ziekenhuizen meer, maar zit de zorg in je broekzak.
A: Ha! Nee. Zo werkt het niet helemaal. Voor operatiekamers zal je altijd een ziekenhuis nodig hebben. Maar ik hoop er wel aan bij te dragen dat zoveel mogelijk zorg die uit het ziekenhuis kan dichter bij de patiënt wordt aangeboden. 

Interview aanvragen:
Neem contact op met Elske Doets
Email: e.doets@ylba.nl
Mobiel 06 24811615